Hemelvaart

In de hemel, door Abjan van Meerten

 

“Hé mam, hoe ziet mijn ziel er uit in de hemel?”

Worden als een kind is nog niet zo eenvoudig als je kind een beelddenker is, en overal een plaatje bij moet hebben in zijn hoofd. Vooral nu rond Hemelvaartsdag komen er weer vragen over de plaats van de hemel en hoe het daar dan zal zijn.

Ik denk terug aan een conferentie waar ik eens was op Hemelvaartsdag. Ook daar werd een vraag aan mij gesteld, door de voorganger die preekte. “Stel je eens voor dat je in de hemel was op het moment dat Jezus terugkeerde naar de hemel.  Wat zou jij doen?” Ik probeer het me voor te stellen: de hemel gaat open, en de hemelscharen juichen! Ze aanbidden Hem, die terugkeert en Zijn plek bij God inneemt! Jubelende engelen, zingende heiligen, trompetgeschal… de enorme feestvreugde druist door de hemelgewelven. Wat zou ik doen? Meedansen in een reidans, meejuichen of  knielen in aanbidding? Het voelt een beetje ongemakkelijk om daar over na te denken. Dansen en juichen zijn nu niet direct ingebed in mijn geloofsbeleving.

Ik denk dat er in de hemel een wereld voor me open zal gaan.

“Hé mam, is er ook een bakker in de hemel? Want als ik daar zo lang ga wonen, moet ik natuurlijk wel eten.”

2 gedachtes over “Hemelvaart

  1. Mooie stukje weer!
    Ook de tekening van Abjan! Heel beeldend en duidelijk. Kinderen zijn zo heerlijk eenvoudig. Ook zo mogen en moeten wij worden.
    God zegene jou en je gezin!

Geef een reactie

