Gelukzaligheid

Geboren om het leven te vieren: dit motto typeert de eerste jaren van mijn leven.  Het was een periode van zon, licht en vrijheid. Ik mocht naar de kleuterschool, waar de geur van lijm en vingerverf, de juf met haar blokfluit en de schreeuwende kinderen op het plein een nieuwe wereld waarborgden van onbeperkte mogelijkheden. En dat slechts een paar stappen van mijn huis verwijderd. Nog zie ik mij zitten op de schommel in de tuin. Ik voel de wind in mijn haren en de tintelingen in mijn buik, wanneer de schommel hoger en hoger gaat. Benen naar voren, benen naar achter, en de wereld scheen grenzeloos, de hemel blauw en mijn gelukzaligheid onbeperkt. Ik voelde me vrij en kon de hele wereld aan!

Hoe stabiel was mijn kleine leventje eigenlijk? Ik werd onzekerder en verlegen. Basisveiligheid bleek fragiel en kwetsbaar te zijn.

Stil werd het klaterende stemmetje, dat zo gelovig op de schommel kon zingen van die wijze man, die zijn huis op de rots bouwde. Het niet gezien te worden en toch te moeten zijn, veroorzaakte een diepe strijd in mijn hart.

Stapsgewijs moest ik leren weer te zijn wie ik als kind was geweest. Dat heerlijke blije meisje, spontaan en impulsief, vrolijk en goedlachs, werd de wijze man uit het kinderliedje. Als volwassen vrouw leerde ik te bouwen op dé Rots, God. Niet de goedkeuring van mensen om me heen maar het geliefdzijn door God ging mijn leven bestempelen.

Ik mag nu zelf mijn plek in nemen als moeder, vriendin en zus. Ik mag geloven dat dat ongerepte gevoel van gelukzaligheid weer terug te krijgen is in het leven van nu en van elke dag die nog gaat komen.

2 gedachtes over “Gelukzaligheid

Geef een reactie

