Bitter of beter

 

“Zit jij de hele dag thuis?” Ja inderdaad, ik ben de hele dag thuis. “Maar jij hebt toch gestudeerd?” Ja inderdaad, voor dat ik kinderen kreeg, was ik net klaar met mijn scriptie. “En jij had toch altijd iets met Afrika?” Ik zucht. Hoe ongevoelig kunnen bepaalde vragen overkomen. En niet alleen ongevoelig, maar ik word er soms ook ontevreden van. Op dit moment is het als alleenstaande moeder nu eenmaal de beste keus om thuis te werken als gastouder en voor de (oppas-)kinderen te zorgen. Er gewoon te zijn, met de kinderen mee te lopen, hun leven te volgen, tranen te drogen en te bemoedigen.

Ik denk aan de vraag, die Holley Gerth in haar boekje “Schuilen bij God” stelt: word je ergens bitter of beter van? Als het leven anders gaat, dan je je had voorgesteld, raak je daar verbitterd onder of maakt het je uiteindelijk beter? Iedere dag opnieuw word ik voor die keus gesteld. Er zijn dagen, dat ik alleen maar kinderen spreek, alleen maar moet zorgen, opvoeden en voor iedereen klaar staan. Dan is het een kunst, om toch dankbaar te zijn. Om ervoor te kiezen naar alle zegeningen te kijken en die te benoemen.

Dan kan het gebeuren, dat er een moeder langskomt en me bemoedigt: “Joh, weet je, jij bent er altijd! Hoe mooi is dat! Je mag in dit opzicht op Jezus lijken. Zijn Naam is immers ‘Ik ben er’.”

Ik word er stil van. Dit zet mijn alledaagse leven in het juiste perspectief.

 

5 gedachtes over “Bitter of beter

  1. Mooi om te lezen Anne-Minke, ga zo door 🙂
    Bij jezelf blijven is een kunst, een zegen om jezelf te blijven onder Gods zorg voor jou!

Geef een reactie

