Naar de stilte

ill. uit “Naar de stilte”

Een man, die lijkt op jou en mij. De ene dag staat hij te juichen na een grote overwinning, de andere dag voelt hij zich leeg, uitgeput en levensmoe. De ene dag kan hij de hele wereld aan, de andere dag vlucht hij voor zijn leven. Elia, de profeet uit het Oude Testament is zo menselijk, zo echt, zo precies jij en ik.

In zijn boek “Naar de stilte, in retraite met Elia” tekent de auteur Otto de Bruijne Elia ten voeten uit.  Elia vlucht voor Izebel en gaat verlangend naar de dood onder een struik zitten. Een engel spoort hem aan te eten, waarna hij veertig dagen en veertig nachten door de woestijn trekt naar de Horeb. Daar zal hij op een indrukwekkende manier God ontmoeten.

Otto de Bruijne brengt Elia heel dichtbij, tot aan je hart. Niet alleen door zijn directe schrijfstijl, maar ook door Elia aan het woord te laten. Elk hoofdstukje wordt afgesloten met een aantal persoonlijke vragen, die je aanzetten tot zelfonderzoek en reflectie. Hoe ga ik om met tegenslag? Waar haal ik kracht vandaan als ik moet wachten? Vlucht ik naar God toe in tijden van vertwijfeling?

Er staan wijze lessen in dit boekje. Lessen van bemoediging: er is een holte in de rots, waarin ik mag schuilen in Gods aanwezigheid. God luistert naar mijn klachten, Hij laat me helemaal uitpraten maar gaat er niet op in. Wel reikt Hij nieuwe opdrachten aan. In de stilte van de Horebwoestijn begint een nieuw lied van hoop! Zoek met dit boekje de stilte op om te luisteren naar Gods stem.

n.a.v. Naar de stilte, in retraite met Elia, Otto de Bruijne; ISBN 9789063536879

Geef een reactie

