Levensboom

 

Met een aantal vrouwen zitten we aan gedekte tafels. Gedekt met papier, ecoline, krijt en potlood. Zomaar een creatieve avond midden in de week. De opdracht deze avond: “Teken een boom.” We kijken elkaar wat lacherig aan. Een boom? Serieus? Maar het blijkt een heuse opdracht te zijn. Zonder kladversie of gum, meteen aan de slag. Ik zie gelijk een enorme baobab voor me, met zijn ongelooflijke dikke stam en zijn brede bladerdak, torenhoog prijkend in de Afrikaanse zon. Stukje bij beetje groeit onder mijn handen mijn boom. Vakje voor vakje wordt ingekleurd met heldere sienna, ultramarijn, turquoois en lentegroen.

Bomen zijn tekenend voor de mens als persoon. Is mijn boom, mijn levensboom in balans? Als ik kijk naar mijn wortels, waar haal ik dan mijn energie vandaan? Welke voeding hebben mijn wortels nodig? Kunnen mijn wortels mijn kruin dragen?

Ik denk aan de boom uit psalm 1: “Hij is een groene boom die staat geplant waar waterbeken vloeien door het land (…) Gezegend die zich aan Gods wetten voedt: het gaat hem wel in alles wat hij doet.”

En mijn boom? Hij is in balans, biedt bescherming en is levend vanuit de Bron.

levensboom Anne-Minke

Voor meer informatie over deze en andere creatieve cursussen: http://www.facebook.com/mijnstudio

5 gedachtes over “Levensboom

  1. Dag Anne-Minke,
    Ook ik herinner me jouw ecoline werk uit de zesde nog!
    Ik was blij dat je toen eindelijk zat waar je -mijns inziens- la heel lang hoorde!
    Dank voor je mooie blog

  2. Wat speciaal zeg. Ik vond het altijd moeilijk om een boom te tekenen. Probleem zat hem in de details. Ik tekende de details vaak wel goed en fijntjes, zoals appeltjes, vogels, zijtakjes met daaraan een piepklein blaadje in drie kleuren groen en mooie nerfjes, vlinders, bloemetjes … maar verder ziet mijn boom er altijd maar saai uit. Misschien zegt dat meer over mezelf dan ik zelf door heb.

Geef een reactie

