God incognito

Dami’s armband

Met veel gekletter valt er een fles wijn kapot bij de kassa van de supermarkt. Precies in de rij waar ik al een tijdje sta te wachten. ‘Dit gaat wel even duren’, denk ik bij mezelf.

Voor mij staat een prachtige jonge vrouw uit Nigeria. Haar haren zijn in een grote bos vlechtjes opgebonden en haar gezicht is mooi opgemaakt. Het meest opvallend aan haar is niet haar Afrikaanse uiterlijk of haar kapsel, maar een hele felle armband, die opvallend afsteekt tegen haar donkere huid. ‘Jesus’, staat erop. “Mooie armband”, zeg ik tegen haar in het Engels. Haar gezicht licht op: “Vind je?” Ik vertel dat ik christen ben en dat mijn kinderen ook zulk soort armbandjes dragen. Terwijl de rij achter de kassa langzaam opschuift, rekent ze haar boodschappen af en loopt weg.

Bij de uitgang staat ze op me te wachten. Ze heeft tranen in haar ogen, wanneer ze vertelt, dat ze al weken bidt om een ontmoeting met een andere christen. Ze loopt voor een half jaar stage in Nederland, en voelt zich zo eenzaam in een vreemde stad met een onbekende taal! We wisselen gegevens uit, en ik nodig haar uit om een keer mee te gaan naar de kerkdienst.

Wanneer het zondag is, komt ze aangefietst. Te laat, bezweet en nerveus. Samen lopen we de dienst in. Ze haalt haar oordopjes uit haar oren en kijkt om zich heen, overdonderd door het geluid van het orgel en de vele mensen.

“Ah, is there no dancing?”

Nee, dat nou weer niet. Maar al tolkend en vertalend vinden we elkaar in ons geloof in dezelfde Heer.

Let op de kleine dagelijkse dingen, en je ziet God.

4 gedachtes over “God incognito

Geef een reactie

