Vaderroeping

 

Het verhaal van de verloren zoon uit Lukas 15 is voor veel lezers van mijn blog overbekend. Het boek van Henri Nouwen, “Eindelijk thuis”, zet dit verhaal voor mij in een nieuw perspectief.

Ik lijk op de jongste zoon. Ook ik verlaat soms de plek van het Licht, om af te dwalen in mezelf en vast te lopen. Ik denk het soms beter te weten en ga een tijdje mijn eigen weg om uiteindelijk toch weer bij God uit te komen.
Ook in de oudste zoon zijn herkenbare facetten, zoals verbolgenheid, wrok en afgunst.
Maar nu word ik bepaald bij de vader uit dit verhaal. Deze vader heeft alles wat hij bezat, weggegeven. Ondanks dat staat hij op de uitkijk, om zijn weggelopen zoon te verwelkomen. Ondanks alles loopt zijn hart over van liefde, om beide zonen aan zijn hart te drukken. Om ze vergeving te geven en feest te vieren.

De vraag die Nouwen stelt, is: “Oké, je lijkt op de jongste zoon, en de oudste, maar ben je ook op weg om op de vader te lijken?” Ben ik bereid om op de vader te lijken? Om barmhartig te zijn, onvoorwaardelijk lief te hebben, te vergeven, te omhelzen en te zegenen? Ben ik bereid de liefde van God de Vader te weerspiegelen? Dit kan alleen door te bidden, mijn hart te openen voor het lijden om me heen en door zelfovergave.

“Als ik naar mijn eigen, ouder wordende handen kijk, dan weet ik dat zij mij gegeven zijn om ze uit te strekken naar allen die lijden; om ze te laten rusten op de schouders van ieder die tot mij komt. Zo mag ik de zegen schenken die voortkomt uit de onmetelijke stilte van Gods liefde,” zo besluit Nouwen zijn boek.

“Wees dan barmhartig, zoals ook uw Vader barmhartig is.” (Lukas 6:36)

n. a. v. Eindelijk thuis, Henri Nouwen, ISBN 9789020966435

afb: De verloren zoon, Oswald Wenckebach (1895 – 1962)

 

2 gedachtes over “Vaderroeping

  1. Mooie, evenwichtige blog om over na te denken. Ik zie ook facetten van alle drie de mannen in mijn leven. Ik wil gewoon op Jezus lijken. Daar heb ik een dagtaak aan.

    • Iemand wees me nog op het vervolg van Lukas 6:36, waarin staat hoe concreet barmhartig-zijn en het lijken op Jezus is: niet oordelen en veroordelen, loslaten en geven. Door genade mag je hierin groeien!

Geef een reactie

