Ontmoeting in Rwanda

Alphonsine

Twee zwarte ogen kijken me aan. Ogen vol verdriet, maar ook vol hoop. “Weet je,” zo vertelt Alphonsine me, “ik was net vier weken zwanger en ik wilde niet meer leven. Ik had teveel meegemaakt en zag het leven niet meer zitten.” Tranen lopen over haar gezicht en ik sla voorzichtig mijn arm om haar heen.

Het is mei 2013. Ik ben in Rwanda, het land van duizend bergen maar ook het land met een vreselijke geschiedenis. In 1994 zijn duizenden mensen op brute wijze verminkt, verkracht of afgeslacht. Tijdens deze genocide was Alphonsine nog maar twaalf jaar. Weken heeft ze moeten vluchten voor haar eigen landgenoten. Diepe sporen heeft dit in haar ziel nagelaten. “Ik voelde me waardeloos en eenzaam,” zo vertelt ze me met neergeslagen ogen. “Ik ben pas op achtentwintigjarige leeftijd getrouwd, en raakte na drie jaar in verwachting. Ik voelde me zo slecht. Maar juist op het moment dat ik met leven wilde stoppen, kreeg ik bericht dat er een sponsor voor mij was gevonden via Compassion. Dat was voor mij het moment waarop ik besefte, dat mijn leven nog zin had. God bemoeide zich met mij! Ik kreeg weer hoop voor de toekomst.”

Ontroerd veeg ik haar tranen weg en kus haar voorhoofd. Ik denk terug aan het moment dat ik achter mijn bureau een lange lijst foto’s zat te bekijken van zwangere moeders die op een sponsor zaten te wachten. Ik herinner me nog hoe de foto van Alphonsine me achtervolgde door haar uitgebluste gezichtsuitdrukking. Terwijl ikzelf met blijdschap moeder ben geworden van zes kinderen, zorgde dit ongeboren leventje bij haar voor nieuwe zorgen en moeilijkheden. Al biddend heb ik mijn keus voor haar gemaakt en zijn we op een wonderlijke manier met elkaar verbonden.

Nu voel ik diepe vreugde in mijn hart: na twee jaar sponsoren kan ik niet alleen Alphonsine omhelzen, maar ook haar kleine dochtertje Estelle. Een onvergetelijk moment! Dankzij de goede medische begeleiding heeft ze het leven geschonken aan een prachtig meisje! De wetenschap dat er twee levens gespaard zijn door het eenvoudige delen van mijn overvloed is overweldigend. Op het moment dat ik ze beide in mijn armen sluit, besef ik, dat mijn leven hierna nooit meer hetzelfde zal zijn. De kwetsbaarheid van hun leven en de schrijnende armoede laten in mijn hart het verlangen ontstaan om mensen als Alphonsine een stem te geven, om zo de brede uitwerking van sponsoring te onderstrepen.

Estelle (afb. Ria Blokhuis- Wubs)

Een gedachte over “Ontmoeting in Rwanda

Geef een reactie

