Levensboom (2)

Een stevige boom, diep geworteld aan het water, opgegroeid en vruchtdragend: zo staat de boom uit psalm 1 opgetekend. Met deze boom uit psalm 1 eindigde ik mijn blog Levensboom. Wie schetst mijn verbazing toen ik een dag na het posten van dit blog een schilderij van psalm 1 zag in een boekwinkel. Een abstracte boom, met grote rode bladeren én een schommel!

Zo wordt diep wortelen, groeien en vruchtdragen aangevuld met een vreugdevol leven leiden. De levensboom wordt een vreugdeboom wanneer ik weet te leven onder de glimlach van God. Het schilderij wordt een spiegel. Ben ik alleen maar bezig om goed te leven volgens regels en tradities, of geniet ik ook van God en van het leven met Hem? Neem ik de tijd om te schommelen, te spelen, me te verwonderen en te ontspannen? “Gods vriendelijk gezicht geeft vrolijkheid en licht.”

Het schilderij wordt een aansporing om te onderzoeken wat de Bijbel vertelt over genieten.

“Schommel heerlijk hemelhoog

Schommel met Mij

Mijn dierbaar kind

Schommel maar naar Mij”.

(Schommel, lied van Edwin van Splunter)

Afb: Boekhandel De Appelboom in Voorthuizen

Een gedachte over “Levensboom (2)

  1. Ja! De boom is van oudsher een symbool van het leven en wordt vaak gebruik als voorbeeld van levenskracht en levensbetekenis. Vele psychologische onderzoeken hebben wel een overeenkomst gevonden met de wijze waarop een boom wordt getekend en de wijze waarop iemand in het leven staan. Maar het blijft een aanwijzing naar en geeft een indruk weer. Voor mij is de symboliek van een schommel in een boom dat van ‘in speelsheid mogen genieten!’ …in eenvoud en met kinderlijke overgaven …en inderdaad Anne-Mienke! Jouw vraag blijf malen: “Neem ik de tijd om te schommelen, te spelen, me te verwonderen en te ontspannen?”
    Bedankt voor de spiegel.

Geef een reactie

