Heiligdommen

St. Willibrordsabdij Doetinchem

Tegen de bosrand rust een kleine abdij. Het is een eenvoudig gebouwtje van een halve eeuw oud. Alle bezoekers zijn welkom de diensten bij te wonen. Struinend door de Achterhoek stuit ik op dit heiligdom, en wandel naar binnen voor de vesperdienst. Zeven monniken zetten zich in de koorbanken, hun handen verscholen achter hun zwarte habijt. Hun gebeden en gezangen vermengen zich in de akoestiek van de kapel tot een sacraal geheel.

In deze rust denk ik aan de wereld, die deze zomer schreeuwt van dood en verderf. Kerken en kloosters worden vernietigd, christenen vermoord en gemarteld en de aarde kleurt roder en roder van vergoten bloed.

Ook in deze chaos is God. Waar overal instituten en kerken verdwijnen, blijft Hij Dezelfde God als in de tijd van Ezechiël, een profeet in het Oude Testament. De tempel was een ruïne en de mensen waren verdreven en in gevangenschap, maar God laat zien dat Hij niet aan een gebouw of plaats gebonden is. Hij is overal. Hij belooft in Zijn Woord: “Ik zal voor jou een klein heiligdom zijn.” Hijzelf is het Heiligdom en wil in mij wonen. Hij is mijn thuis en vervult mij.

Met deze wetenschap herhaalt mijn hart het gebed van de zeven monniken: Uw Koninkrijk kome, Heer!

n.a.v. Ez. 11:16b, Dr. C.A. van der Sluijs

2 gedachtes over “Heiligdommen

Geef een reactie

