Tof!

 

Ontloken (afb. C. Trapman)

‘Wat is het mooiste moment van je leven?’

Deze vraag lees ik in de vakantietijd, en blijft haken. Ligt dat moment in het verleden of ga ik het nog meemaken? Ik laat de afgelopen weken de revue passeren en bepaalde momenten springen er inderdaad uit. Ik kan enorm genieten van de schoonheid van oude historische steden met een rijk verleden. Van de weergaloze schepping. Van mooie ontmoetingen met mensen, persoonlijke gesprekken en ontboezemingen. Er zijn ontroerende genietmomenten van mens tot mens wanneer muren wegvallen en maskers zakken en je elkaar ziet van hart tot hart. Momenten waarop je ervaart: zo is het goed, zo ben ik echt, op mijn plek en bestemming.

God zegt in de Bijbel ook “Het is goed, het is tov.” Waar Hij is en straalt met Zijn licht, daar is het goed.

Opnieuw klinkt de vraag: ‘Wat is het mooiste moment van mijn leven?’ De vraagsteller beantwoordde zelf de vraag met deze zin: het mooiste moment is het heden. Ja, dat is nu. Nu is het de tijd waar ik Hem kan ontmoeten. Ik moet niet steeds terug kijken naar wat geweest is en dat gaan idealiseren. Of vooruit blijven kijken en hopen op iets beters. God maakt van het nu iets tofs.

Wat is het mooiste moment van jouw leven?

Voor wie meer wil lezen over het Hebreeuwse woord ‘tov’: http://www.vanmoolenbroek.nl/2014/08/21/het-licht-tof/

Een gedachte over “Tof!

Geef een reactie

