Samenzijn

 

Afb. Didier Pingeon

“Mevrouw, is deze plaats vrij?” Een hoogbejaard, fragiel vrouwtje wijst op de lege stoel naast me. Ik pak mijn tas van de stoel en schuif wat op. Stuntelig gaat ze zitten. Terwijl ze wat grijze sliertjes haar onder haar sjaaltje stopt, kijkt ze me voorzichtig aan.

“Bent u op vakantie?”, vraagt ze dan. Ik leg uit dat ik gescheiden ben, en nu heerlijk zomaar even een dagje weg ben. Even een dag zonder de kinderen die deze weken bij hun vader zijn.

Terwijl ik geniet van de stilte zoekt deze oude vrouw juist aanspraak. Bevend pakt ze haar kopje, haar vingers riebelen van ouderdom. “Twee van mijn kinderen zijn al gestorven,” vertelt ze. “En van de vijf die over zijn, zijn er ook twee gescheiden.” Ze zucht diep en kijkt van me weg. “De tijd gaat door. Weet je, soms kan ik er zo naar verlangen dat iemand me nog es ‘Rietje’ noemt in plaats van mevrouw. Maar de mensen die me als Rietje kennen, leven niet meer.”

Ze vertelt me hoe moeilijk het is, om de lange stille avonden door te komen zonder je verhaal te kunnen doen. Zonder kinderen, die je nog es knuffelen of een arm om je heen slaan.

Terwijl de oude stem zwijgt, flitst het door me heen dat die gevoelens heel herkenbaar zijn. Wanneer de kinderen bij mij thuis op bed liggen, kan het soms beklemmend stil zijn in de kamer. En wie kent niet het verlangen naar een liefdevolle aanraking?

Zachtjes leg ik mijn hand op haar rimpelige vingers. “Gelukkig hoeven we niet alleen door dit leven.” En ik vertel hoe dankbaar ik ben met wat ik mag ontvangen en wat ik mag delen. Dankbaar met de plek die God me geeft in mijn gezin. Bovenal dankbaar met Gods vriendschap. We blikken over de tijd heen en het is goed.

Hij, Vader van ’t verweesde kind,

bij wie een vrouw bescherming vindt

in haar vereenzaamd leven.

Hij, de Here in Zijn heiligdom,

doet wie verlaten was, weerom

het samenzijn ervaren.

Psalm 68:2 LvK

4 gedachtes over “Samenzijn

  1. Hoi Anne-Minke, Heb je ook interesse in reacties of liever niet? Ik wil toch even laten weten dat ik het een mooi “stukje” vindt. Dapper dat je je gevoelens laat zien. [ ik ben daar minder sterk in] Veel sterkte en ga door met schrijven! groeten Trijntje Jordaan

    Date: Wed, 27 Aug 2014 15:32:13 +0000 To: tjordaan@live.nl

Geef een reactie

