Genoeg

enough

“Enough” is de titel van een klein, Engelstalig boekje, geschreven door Helen Roseveare. ‘Genoeg’ is een rekbaar begrip. Als het gaat om materiële dingen blijken we vaak onverzadigbaar te zijn.

Helen Roseveare laat zien dat je dwars door alle tekorten toch meer dan genoeg kan hebben. Helen werd geboren in 1925 en verbleef tussen 1953 en 1973 in Congo als arts. Ze werd door de rebellen gevangen genomen, verkracht en zwaar mishandeld. Na vijf maanden kwam ze vrij, ging naar Engeland, maar keerde toch terug om de bevolking te helpen bij de wederopbouw van het land.

Waarom heeft God haar zo laten lijden? Deze vraag is veel gesteld, zo vertelt ze. Haar antwoord luidt als volgt: “Ook al voelde ik me van God verlaten, ik geloof dat God het kwade wil gebruiken ten goede. In de diepste nood stelde God mij de vraag: Can you thank Me for trusting you with this, even if I never tell you why? Kijk, dat is een nieuwe manier van denken. Ik vertrouw God, maar kan ik Hem ook danken dat Hij míj vertrouwt met deze situatie?”

In de onvoorstelbare gruwelijke gebeurtenissen laat God aan haar zien dat Zijn genade genoeg is. Genoeg om in moeilijke tijden dankbaar te kunnen zijn, genoeg om haar leven te aanvaarden met alle eenzaamheid en ziekte, genoeg om zalig te sterven.

He giveth more grace when the burdens grow greater,

He sendeth more strength when the labour increase;

To added affliction He addeth His mercy;

To multiplied trials, He multiplies peace.

Annie Johnston Flint (1866-1932)

n.a.v. Enough, Helen Roseveare

ISBN 9781845507510

Geef een reactie

