Helper of hindernis

(afb. Didier Pingeon)

“Als u dood gaat, wie zorgt er dan voor ons?” Tussen alle stapels boeken die gekaft moeten worden aan het begin van een nieuw schooljaar valt opeens deze vraag. Ik kijk op: “Ook al woont papa niet meer bij ons, hij gaat dan voor jullie zorgen.” Een zucht van verlichting klinkt op. “Gelukkig. Ik was al bang dat we hier alleen moesten blijven wonen.”

“Ik ga u wel missen hoor. Maar ik zie u wel weer terug. Als u op de troon zit. Op schoot.”

Ik glimlach ontroerd. Kinderen kunnen zo heerlijk eerlijk uit de hoek komen. Het laat me ook beseffen wat een grote verantwoordelijkheid het is, om kinderen op te voeden tot eer van God. Ben ik een helper of een hindernis? Sta ik met al mijn eigen bagage en ballast niet tussen hen en God in?

Het hangt gelukkig niet van mij af. God heeft mij helemaal niet nodig om Zijn weg met de kinderen te gaan. Hij kan mij wel inzetten als helper. Een boek dat mij geholpen heeft om dit handen en voeten te geven, is het boek “Elk kind heeft een biddende moeder nodig,” van Fern Nichols. Reserveer een vaste tijd om samen met een andere moeder voor je kind te bidden. Leer te aanbidden, te verootmoedigen, te danken en te vragen.

Elke vrijdagochtend is bidochtend. Een oase in de week. Een rustpunt, om te ontvangen en te delen.

“Hij zal zegenen, die de Heere vrezen,

de kleinen met de groten.”

Psalm 115:13

 

n.a.v. Elk kind heeft een biddende moeder nodig, Fern Nichols

ISBN 978906353445

4 gedachtes over “Helper of hindernis

  1. Mooi blogje. Ontroerend eigenlijk. Fijn dat jouw kind ze uitspreekt. Ik dacht het vroeger alleen maar. Mijn moeder was ergens anders en ik had mijn vader. Maar ik heb die vraag nooit gesteld. Had ik gewoon mogen doen.

    • Ha Jedidja, bedankt voor je reactie. Openheid is zo kostbaar. Je moet zelf als moeder ook kwetsbaar durven zijn, maar dat levert dan ook wat op. Kinderen zijn een inspiratiebron voor bloggers, daar kun jij over meepraten 🙂

Geef een reactie

