Hardlopen

 

Nog net niet buiten adem haal ik mijn gestelde hardlooptijd van deze week. Duurloop, interval, kortere afstanden of wat langer… ik kan er inmiddels over meepraten. Maar ren ik nog op de juiste manier, of is dat na een aantal jaren wat verwaarloosd?

Deze week had ik daar een gesprek met Jamal over, een sportleraar afkomstig uit Kenia. Hij vertelt mij precies of mijn houding goed is, of ik op de juiste manier ademhaal en volgens het juiste schema hardloop. Ik vertel hem, dat het voor mij ook een manier is om mijn hoofd leeg te maken. Daarbij geniet ik van de fascinerende natuur: de wisselende seizoenen, de uitgestrekte weilanden, het polderlandschap en de zon of de maan, afhankelijk van hoe laat ik loop. Jamal lacht vol herkenning en leert me een nieuw woord, ‘keni’. Dat betekent ‘onbetaalbaar geschenk.’ Zuurstof, water, gezondheid… alles wat nodig is om te kunnen hardlopen is ‘keni’.

Dit nieuwe woord blijft haken. Ik kijk nog eens naar mijn voeten en onbewust denk ik aan een bijbelwoord, over voeten die vrede en hoop brengen. Loop ik in dat opzicht ook op de juiste manier? Wat brengen mijn voeten voor boodschap aan de mensen om me heen, dichtbij en verder weg?

Hoe loop jij?

“How beautiful are the feet of them

that preach the gospel of peace,

and bring glad tidings of good things.”

Sopraan aria uit de Young Messiah, Tom Parker

Naar Jesaja 52:7

 

Een gedachte over “Hardlopen

Geef een reactie

