Zien en laten zien

(afb. Jeltinga)

Over de onschatbare waarde van gezien te zijn, heb ik in mijn vorige blog geschreven. De vraag die vervolgens opkomt, is: “Als ik zo graag gezien wil worden, wat laat ik van mezelf zien? Durf ik te laten zie wie ik echt ben, of zien de mensen vooral wat ik doe?”

Jan Willem Kirpestein,  theoloog en letterkundige, heeft zich in deze vragen verdiept. In zijn nieuwe boek “De moeilijkste mens om mee om te gaan ben ikzelf” laat hij zien dat wie je bent, niet afhangt van wat je in de samenleving presteert of hoe belangrijk je al dan niet bent.

Als je een laag zelfbeeld hebt of een groot tekort aan eigenwaarde, heb je applaus van anderen nodig om jezelf beter te voelen. Je bent dan afhankelijk van de waardering van anderen. Om te weten wie je bent is het nodig dat je stil leert worden. “Stil worden betekent naar binnen toe keren naar de kathedraal van mijn onbekende innerlijke ruimte, ” zo schrijft hij. Om je eigen unieke identiteit te vinden, is dus een weg naar binnen nodig, weg van alle drukte en ruis van de wereld om je heen. Daar is moed, wil en kracht voor nodig.

“Het vergt moed om jezelf te zijn en vandaar uit je te verbinden met je omgeving en kracht om het gewone leven te waarderen, in plaats van constant aan een ideaalbeeld te moeten voldoen of iemand anders te moeten zijn.”

Liefhebben is geen kwestie van presteren. Als voorbeeld noemt Kirpestein het voorbeeld van de verloren zoon uit het Nieuwe Testament. De vader legt de verbinding, heeft lief zonder voorwaarden. “Alleen als we naakt zijn, zonder maskers op, ervaren we ten diepste dan we gezegende zonen en dochters van God zijn,” zo besluit Kirpestein zijn boek.

“God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.” Romeinen 5:8

En wat je nu ook doet

Zijn liefde blijft bestaan

Ook niets wat jij ook deed

verandert daar iets aan

Omdat Hij van je houdt

Gaf Hij Zijn eigen Zoon

Opwekking 599

De moeilijkste mens om mee om te gaan ben jezelf, Jan Willem Kirpestein

ISBN 9789492137005

 

 

2 gedachtes over “Zien en laten zien

Geef een reactie

