De enige ware

(afb. D. Pingeon)

“Hé mam, bestaat er maar één ‘ware’ voor iemand om mee te trouwen?”

Aanleiding voor deze vraag was een rouwadvertentie in de krant, waarbij een verloofd stel een ernstig auto-ongeluk had gehad en één van de twee was overleden. Zou dat dan wel de ware geweest zijn voor die verloofde?

Er ontstaat een levendige discussie aan tafel. Zoonlief is er van overtuigd dat er gewoon maar één meisje rondloopt waar je het gelukkigst mee wordt. “Maar stel dat je in Engeland was geboren. Zou er dan in dat land ook één ware voor je rondlopen?” Ja, daar heb je wel een punt.

De oudste dochter is student en moet een referaat houden over Plato, die leerde dat er voor iedereen één ‘soulmate’ bestond. “Maar stel dat iemand met de ‘ware’ van iemand anders trouwt, dan klopt het hele ware systeem toch niet meer?”  Kinderen houden elkaar scherp. “Als ik christen ben, en ik omring me met christelijke vrienden, dan zou iedereen de ware kunnen zijn,” is de conclusie van zusstudent.

Ik vertel dat ik een Somalische man had gesproken, die zelf uitgehuwelijkt was. Hij is inmiddels gelukkig getrouwd en heeft een gezin. “Hoe vond je dat, om te worden uitgehuwelijkt?” vroeg ik hem. “Heel goed! Moeders kennen hun zoon gewoon het allerbeste. Zij weten ook als geen ander wie het beste bij hun zoon past.”

Geen keus of teveel keus…

Voorlopig leven wij nog in de fase van ‘wil je met me gaan?’ tot ‘ik trouw voorlopig nooit’ met alle verliefde vlinderkriebels, liefdestranen en geluksmomenten er tussen in.

Geef een reactie

