Waterwandelaar

(afb. HGU)

‘Gast, dat ga je toch echt niet doen hè!’ ‘Doe normaal, dat gaat je nooit lukken!’ Een stel ontredderde jonge mannen schreeuwen tegen de storm en regen in. Ze proberen één jongen tegen te houden, maar hij staat al met één voet buiten de boot. Inderdaad, dat is Petrus, de waterwandelaar uit Mattheüs 14.

Ik stel me voor hoe dat er aan toe gegaan is in de boot, terwijl de storm het schip teisterde. Paniek, wanhoop, angst voor een spook dat hun tegemoet komt wandelen… en dan één persoon, die vraagt: ‘Heer, als U het echt bent, beveel me dan op het water naar U toe te komen.’

En dan één klein woordje, dat om actie vraagt: ‘Kom.’

Waar zou ik voor kiezen? Zou ik met Petrus uit de boot stappen of net als de grote meerderheid in de boot blijven zitten? Zo’n boot voelt wel veilig en vertrouwd, toch? Maar door te blijven zitten, mis ik ook de geweldige ervaring van op het water te lopen!

Er kunnen tijden in je leven zijn, dat God iets schijnbaar onmogelijk groots van je vraagt. Dat kan angst oproepen, net zoals bij de mannen in het verhaal uit de Bijbel. Jezus zegt voor alle dingen: ‘Wees niet bang, Ik ben,’ zoals de grote ‘Ik ben’ bij Mozes in de woestijn en bij Elia.

Waterwandelen kost natte voeten, absoluut. Maar zoals John Ortberg zegt: ‘Weet één ding: het water is de plek waar Jezus is.’

En Hij zei: ‘Kom!’ En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

Mattheüs 14:29

Naar aanleiding van het boek ‘Als je op het water wilt lopen, moet je uit de boot stappen,’ geschreven door John Ortberg.

ISBN 9789033800450

Een gedachte over “Waterwandelaar

Geef een reactie

