Kleurrijk leven

(afb. kras.nl)

‘Wat is jouw lievelingskleur?’ Zomaar een vraag die in alle vriendenboekjes van de kinderen voorkomt.

Ik was eens op een evenement van Compassion, waar Elise Mannah een ontroerend verhaal vertelde over de kleur geel, naar aanleiding van haar gelijknamige liedje ‘Geel.’ Elise ontmoette een sponsorkindje in El Salvador, een bedeesd joch met een mismaakt gezichtje. En zijn lievelingskleur was geel. Geel is de kleur van vrolijkheid, blijzijn, licht en warmte, en juist al die dingen miste hij in zijn leven. Tijdens die ontmoeting moest hij erg huilen, omdat hij zich schaamde voor Elise. Hij schaamde zich voor wie hij was en hoe hij er uit zag.

Dit raakte me. Ergens herkende ik me in dit kind. Van buiten zag je dan wel niks, maar ik voelde me van binnen verminkt, alsof er een gat in mijn hart zat, waar al het geel weer door wegglipte. Wat een geluk, dat er juist in die tijd iemand zijn overvloed aan geel uitdeelde, aan goud, aan genade, zoals Elisa deed bij haar sponsorkindje, zodat er hoop en heling kwam.

Wat is jouw lievelingskleur? Als je jezelf in een kleur zou mogen beschrijven, welke kleur zou dat zijn?

Ik ben aarderood, gepassioneerd over iets dat mijn hart raakt, verbonden met het leed van deze aarde. Rood is de kleur van bloed, van offers brengen, van lijden. Daar voel ik me verwant mee. Rood is de kleur van liefde, die de vrees uitdrijft, die geeft en neemt, goedheid vermenigvuldigt en uitdeelt.

Een vriendin van mij omschreef zichzelf met deze prachtige zinnen:

‘k Ben warm oranje, een warmere kleur bestaat bijna niet, de kleur van gloeiende kooltjes onderin de kachel, die nog heel lang nawarmen. De kleur van lampionnetjes, die door heel de tuin heen woekeren, overal gooit hij zijn wortels in de grond. De kleur van een mooie grote pompoen, lekker lomp en kolossaal. De kleur van de ondergaande zon, hij neemt al zijn gebeurtenissen van de dag mee de nacht in. Ik ben als de goudvis die verder wil zwemmen als de kom en blij is met zijn naam. En als de kleur van de voorkant van m’n bijbel, het Woord van God, de leidraad voor m’n leven.

Kleurrijk leven… laat eens weten hoe gekleurd jouw leven is!

 

 

Geef een reactie

