Werk in uitvoering

(afb. stadhuis in Dordt)

‘Wat doet God eigenlijk de hele dag? Als ik op Hem wil lijken, moet ik natuurlijk wel weten wat Hij doet.’

Zomaar een vraag die opborrelt tijdens een gesprek aan tafel. Ik speel de vraag terug: ‘Wat denk jíj dat Hij doet?’ ‘Nou, Hij is de baas over alles. Hij is toch Koning?’ ‘En wat doet een koning?’ ‘Hij vergadert, gaat op werkbezoek, moet heel veel handen schudden en praat met allerlei mensen over de hele wereld.’

Een eenvoudig antwoord met een diepere laag. Onze gezamenlijke conclusie was: God werkt. Hij zit niet zomaar op Zijn troon en kijkt eens naar beneden hoe het allemaal op de aarde gaat, maar Hij is druk bezig. Hij bestuurt alles, hoe moeilijk we ons dat ook kunnen voorstellen. Hij wil mensen veranderen en vernieuwen. Hij wil voor ons zorgen en met ons praten, maar geven wij Hem daar de ruimte voor?

We noemen allemaal een aantal dingen op die God de afgelopen tijd gedaan heeft, de kleine en de grote dingen. En ik denk aan een tekst uit het Oude Testament: ‘Vergeet niet de dingen die uw ogen gezien hebben (…) U moet ze uw kinderen bekendmaken.’ (Deut. 4:9)

Vertel aan de kinderen en aan de mensen om je heen Wie God is en wat Hij doet.  Hij slaapt of sluimert niet, maar waakt over ons. Hij werkt, elke dag, tot de laatste dag.

Gebaseerd op Zijn werk mag ik zien wie ik ben en mag ik met vertrouwen naar de toekomst kijken.

blog 30 400

(afb. stadhuis in Dordt)

Geef een reactie

