Nachtlicht

(afb. Roel Ottow)

Terwijl de stad Utrecht bruist van uitgaande mensen en alle terrassen uitpuilen met studenten die deze laatste warme avond van oktober willen vieren, loop ik richting de Dom. Het is zaterdagavond, Night of Light. Een uitnodigende warme lichtglans valt door de glas-in-loodramen over het plein. Eenmaal door de zware kerkdeur verdwijnt alle ruis en herrie. Een serene stilte wordt onderstreept door honderden waxinelichtjes die de kerk in een zachte gloed zetten. Op mijn tenen loop ik voetje voor voetje over de loodgrijze stenen, naar een verlicht kruis achter in de kerk. Helder afstekend tegen de donkere muren trekt dit kruis alle aandacht naar zich toe. Ik zet me in een hoge houten bank en sluit mijn ogen. Pianomuziek omlijst mijn gedachten.

Hoe nodig is het om af en toe stil te zijn. Om je gedachten af te maken en je opnieuw te realiseren wat werkelijk essentieel is in dit leven. De flakkerende vlammetjes verzachten de scherpe randjes van verdriet en pijn. De kleine lichtjes verlichten samen het enorme huis van God. En even gaan mijn gedachten naar dé Night of Light, de nacht waarin het Licht van God afdaalde in Bethlehem.

Datzelfde Licht straalt nog. Hij schijnt over mijn leven. Ook de dingen die onherstelbaar zijn, staan Zijn Licht niet in de weg. Hij straalt er op en er komt groei.

De kleine lichtjes in de Dom en het grote Licht van Boven vallen even samen.

“In Uw Licht zien wij licht.”

3 gedachtes over “Nachtlicht

Geef een reactie

