Made in Heaven

‘God made me’ door Silke

‘God made me’. Deze tekst straalt me toe van een vrolijke tekening die op de koelkast hangt bij een vriendin. Silke, een meisje van 6, heeft net Engels op school en schrijft in zwierige krulletters een proclamatie  boven haar zelfportret: ‘God made me’.

Ik neem het mee, de nieuwe week in. Een week waarin de zorgen als een zware deken op me kunnen drukken. Zorgen over voldoende werk, over rekeningen die betaald moeten worden, of over het alleen opvoeden van een aantal boeiende tieners. Zorgen, waarbij ik vooral naar mezelf kijk en mijn eigen grenzen voel.

Iets wat dan helpt om te doen is heel vroeg in de ochtend gaan hardlopen. Zachtjes trek ik de voordeur achter me dicht. Het hele huis slaapt nog en de wereld om me heen is nog in het donker gehuld. Aan de rand van de weilanden zie ik een kiertje daglicht: de zon klimt op en schijnt zijn flauwe licht over de mistige wereld. Ik ren en roep het uit tot God: ‘U kent mij toch?! Hoe moet het dan verder?’

Diep van binnen klinkt het antwoord: ‘Kijk naar de vogels in de lucht.’

Kijk naar de vogels in de lucht? Oké, de vogels dan. En in de stilte van de dag hoor ik ganzen die overvliegen, meerkoeten en merels, mussen en meeuwen. ‘Dit zijn vogels, God. Maar ik dan?’

Dan herinner ik me het vervolg: ‘Zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren. Uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven?’

‘God made me.’ Inderdaad, Silke, zo klein als je bent, jij begrijpt het. We zijn gemaakt door God. Niet alleen gemaakt, maar ook gekend en geliefd. Door bezorgd te zijn kijken we naar onszelf in plaats van naar God. ‘Met je voeten in de modder, maar het hoofd omhoog,’ zo kunnen we de nieuwe week weer in.

“God is on His way to make things right.’

InSalvation, ‘Dancing in the desert’

2 gedachtes over “Made in Heaven

  1. Dag Anne-Minke,
    Wat een verrassende bemoediging van onze liefdevolle God en Vader voor jou! Hij zal voorzien!
    In dat vertrouwen kan je inderdaad verder.
    Heb samen met je kinderen een goede zondag!
    Groetend,
    A.Schipper.

Geef een reactie

