Geluksvogel

(afb. Warrior Road Trip)

‘Jij bent echt een geluksvogel!’ zo werd afgelopen maandag tegen me gezegd. ‘God gaat zulke grote dingen doen en jij zit op de eerste rij om dit mee te maken!’

Ik ben op een bijeenkomst van de Muskathlon samen met alle andere deelnemers die in 2015 een marathon hopen te gaan lopen. Ik ga wat rechterop zitten. Ik, een geluksvogel? Het is anders behoorlijk pittig, al die voorbereidingen, het trainen, sponsors zoeken en alle geestelijke strijd die er bij komt kijken.

Ik krijg informatie over Kenia, en over het werk wat Compassion daar doet. Kenia is een geweldig mooi land met diepgewortelde tradities, zoals de besnijdenis van meisjes onder veel Masai-stammen. De afschuwelijke verminkingen, de ondraaglijke pijn en de schaamte die het met zich meebrengt zijn niet te vatten. Ik denk aan mijn eigen vier dochters en mijn hart krimpt in elkaar.

Ook voor deze Masai-meisjes mag ik straks lopen! God is al bezig in Kenia om mensenharten voor te bereiden en om Zijn plannen uit te voeren. Dat geeft rust! Hij vraagt aan mij om met diezelfde bewogenheid naar deze meisjes te kijken zoals Jezus naar de gebroken mensen keek tijdens Zijn leven. Met diepe innerlijke ontferming, iets wat je hart door midden splijt, ‘splachizomai’,  zoals het Griekse woord luidt. Het maakt me klein maar ook ontzettend blij als ik bedenk dat ik door te lopen een schakeltje mag zijn om verandering en hoop te brengen.

Ik, een geluksvogel? Absoluut!

Heer, raak mijn hart aan,
maak mij bereid
Uw pijn te voelen
om wie er lijdt,
Uw tranen te huilen,
bewogen te zijn;
o, kom raak mijn hart aan, Heer,
maak mij bereid.

Lied 471 Opwekking

 

 

2 gedachtes over “Geluksvogel

Geef een reactie

