Gerechtigheid

Samen met mijn oudste twee kinderen fiets ik naar een bijzondere avond: een huiskamerconcert van Schrijvers voor Gerechtigheid. Ik heb geen idee hoe de avond zal verlopen of wie er zullen spelen en zingen… ik laat me gewoon blanco meenemen en me verrassen.

En hoe kan het ook anders, alles draait om gerechtigheid. Dat woord komt nu niet direct in de alledaagse huis-tuin-en keukengesprekken voor. Maar als je om je heen kijkt, barst de alledaagse werkelijkheid uit zijn voegen van alles wat ermee botst. De wereld waarin we leven, staat haaks op de wereld van recht, eerlijkheid en waarheid, de wereld zoals God die bedoeld heeft. Hij vindt gerechtigheid wél heel belangrijk en schrijft er meer dan tweeduizend teksten over in Zijn Woord. Teksten die gaan over armoede en onrecht, over zaken die Zijn hart breken.

Verlamt al het onrecht me of verootmoedigt het me? Stel ik me open zodat God door mij heen kan werken en Zich kan ontfermen over de naaste?

‘Mensen zonder water, zonder brood – Mensen zonder kleren, zonder eer –  Mensen zonder mensen, zonder U… Heer, ontferm U over ons,’ zo klinkt het ingetogen tijdens het concert.

En wil je weten wat God belooft wanneer jij je bezig houdt met gerechtigheid? Lees dan eens aandachtig Jesaja 58. Of, met de woorden van Schrijvers voor Gerechtigheid:

‘Deze dingen wil God graag:

Deel je eten met een ander,

vul zijn uitgestoken handen

zorg dat niemand honger heeft vandaag.

Geef een thuis aan wie geen thuis heeft

wees een vriend voor wie alleen leeft

zorg dat niemand eenzaam is vandaag.

Dan gaat het licht aan

om ons heen.’

Lied: Licht aan, Schrijvers Voor Gerechtigheid

 

Geef een reactie

