Vreugdevol ontslapen

(Schilderij: Dag aan dag, Anneke Bollebakker)

 

Stil weerklinken de namen van de mensen die dit afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. Naam, na naam, na naam… Even blijven de klanken hangen en toeven de gedachten bij de dierbaren.

Orgelklanken overstemmen overpeinzingen: ‘De sterveling – zijn dagen zijn als het gras, als een bloem op het veld, zo bloeit hij.’

De dienst bepaalt ons bij het leven, dat eindig en begrensd is. Hoe machteloos kun je je voelen, hoe ontoereikend je woorden van troost wanneer je geconfronteerd wordt met het sterven van een geliefd mens. Maar deze morgen horen we door de woorden van Paulus heen de troost die God ons biedt!

Mensen die van God zijn, sterven niet, maar ontslapen. Zij slapen in in de liefdesarmen van Jezus. Niets kan hen scheiden van de liefde van Christus! Ook de dood niet.

In de brief aan de Thessalonicenzen wijst Paulus op de wederkomst van Christus. De bazuin zal klinken, de graven zullen opengaan en de doden zullen opstaan. Daarna zullen ze samen de Heere tegemoet gaan, Hem inhalen bij Zijn intocht op aarde! Ons verstand schiet te kort, ons inlevingsvermogen is te beperkt om dit te vatten.

Ben ik klaar voor de hemel? Weet ik dat ik bij Hem mag horen en mag delen in Zijn sterven, zodat ik mag ontslapen? Troost elkaar dan met de woorden en het werk van Jezus.

Ik denk aan de laatste woorden van Dietrich Bonhoeffer bij zijn sterven: “Dit is het einde, voor mij het begin van mijn leven.” Hij mocht erkennen: ‘Wie ik ook ben, U kent mij, ik ben van U, mijn God.’

“Maar onder ons die leven in het licht

Zal blijde lofzang voor Zijn aangezicht

Nu en altoos weerklinken.”

Psalm 115

n.a.v. 1 Thess. 4: 13-17, ds. Russcher, Nijkerk

Geef een reactie

