Delen is vermenigvuldigen

 

 

 

souvenir

(Afb. R. Blokhuis; Souvenir Igirimbabazi)

 

De voorbereidingen voor de halve marathon in Kenia zijn in volle gang! De beslissing om te lopen begon heel klein en verborgen, als iets tussen God en mij. Vervolgens raakte het ons gezinsleven, onze gesprekken en onze gebeden. Na ruim twee maanden heeft het wereldwijd zijn onuitwisbare invloed op allerlei gezinnen! Deze week werd de vijfde sponsor voor een kindje officieel bijgeschreven op mijn teller van de Muskathlon. De kleine Barrack Obama uit Kenia, Tushi uit Uganda, Tharun uit India, … elk kind telt!

Diepe blijdschap borrelt in mijn hart. De vreugde die ik ervaar als ik hoor dat er weer een kindje geholpen wordt, is met niets te vergelijken. Zelf heb ik vorig jaar twee van mijn sponsorkindjes in Rwanda mogen ontmoeten. Een maandelijks geldbedrag krijgt dan handen en voeten, een gezicht met stralende ogen en een indruk die je de rest van je leven met je meedraagt.

Samen met een vriend sponsor ik de kleine Souvenir. Eigenlijk in eerste instantie vanwege zijn mooie naam. In Rwanda mocht ik op huisbezoek om zijn familie te ontmoeten. Het hele dorp was uitgelopen om ons op te wachten en naar het huisje te begeleiden. Dwars door de maisvelden liep ik op een smal paadje naar het dorp. De rode modder zoog zich vast aan mijn voeten. Daar stond een tenger vrouwtje met een jongetje achter op haar rug, met naast haar een verlegen Souvenir. Het huisje besloeg één kamertje, waar het hele gezin woonde en sliep. Geen ramen, geen deur, geen water, geen toilet. Alleen vader, moeder en vier broertjes. Souvenir vertelt thuis over de Bijbelverhalen die hij hoort op het project. Over Jezus, die kind werd, arm en veracht, maar juist als Heiland kinderen wil zegenen.

Souvenir heeft nog een naam, ‘Igirimbabazi.’ Dat betekent: God is genadig!

 

Geef een reactie

