Caleidoscoop

(Afb. Tot Heil des Volks)

 

Midden in de rosse buurt in Amsterdam staat het inloophuis van AHA, Amsterdammers helpen Amsterdammers.  Een huis waar zwervers en daklozen binnen kunnen lopen, aandacht krijgen, een kop koffie of voedsel. Waar iemand klaarstaat om naar hun verhaal te luisteren en zo nodig te helpen.

Eén van mijn dochters liep een dagje mee met een medewerker in het kader van een maatschappelijke stage voor school.

Vol van alle indrukken kwamen ’s avonds de verhalen los.

‘Je loopt gewoon op de wallen!’ zuchtte ze. ‘En weet je, je hebt daar niet alleen rood licht, maar ook blauw. Dat is voor verbouwde mannen.’ Na deze opmerking viel alles even stil. Na wat ongemakkelijke ogenblikken onstond een voorzichtig gesprek over vrouwen die hun lichaam delen voor geld, mannen die liever vrouw zijn en over alle gevolgen die dit heeft. Zomaar haast terloops werd de gebrokenheid van deze wereld zo concreet en tastbaar.

Aanstaande vrijdag hoop ik naar de kerstviering te gaan van Tot Heil des Volks in Amsterdam. Samen zijn en vieren, met vrouwen uit de rosse buurt, mannen van het blauwe licht, gekleurde mensen of kleurloze mensen. Mens tussen alle mensen, uitreikend naar het Licht van de volken.

Ik laat me verlichten, zodat mijn kleur samensmelt met Zijn kleur, en mijn licht Zijn licht wordt. Om zo iets uit te  stralen van Zijn oneindige veelkleurigheid!

Uw licht doorbreekt de duisternis

schijnt in onze nacht.

Uw waarheid die voor eeuwig is

leidt ons naar de dag.

Uit: Wees bij ons, tekst Peter Dijkstra, Sela 2013

Geef een reactie

