Liefde die zichtbaar is

(afb. A. Bollebakker)

 

Het oude kerstlied ‘In Bethlehems stal’ klonk gisterenavond in de Jeruzalemkerk in Amsterdam. Overbekende woorden met nieuwe klanken. Klanken die rechtstreeks binnen komen en beklijven.

Dit lied is geschreven is door Jan de Liefde. Deze man werd 200 jaar geleden geboren in Amsterdam. Een gewone man, die net als iedereen zijn ding deed. Tot hij op een dag bepaald werd bij de smerige ellende en armoede van zijn stad. Hij zág de nood en uitte zijn liefde voor de mensen aan de onderkant van de samenleving door zich met zijn leven in te zetten voor verandering. Met in zijn ene hand de Bijbel en in zijn andere hand een brood bracht hij verandering in zijn omgeving.

Wat was zijn geheim? Hij had Liefde ontvangen en hij liet zijn liefde zien.

En is dat niet precies de boodschap van Kerst? God zag de nood op aarde, Hij zag de pijn en eenzaamheid en Hij liet Zijn liefde zien door Zijn Zoon. Het was liefde die zag en zichtbaar werd.

Jezus woonde tussen de mensen, de vissers, de boeren, tussen het gewone volk. Hij zocht de mensen op, zag hen en handelde. En wij? Zien wij de duisternis om ons heen, de eenzaamheid en nood? Hoe wordt in ons leven de Liefde zichtbaar? Stap uit je comfortabele, religieuze wereldje, en laat de liefde zien in je gezin, je familie, je straat en je stad. Stap uit en maak de liefde zichtbaar!

Ik wijd U mijn vreugd’, mijn leven, mijn hart;

Bij U wil ik zijn in blijdschap en smart.

Geef Gij mij een harte, dat U steeds bemint,

Dan ben ik van nu aan voor eeuwig Uw kind.

Jan de Liefde (1814-1869), oprichter Tot Heil des Volks

Met dank aan Oscar Lohuis voor zijn inspirerende woorden.

Geef een reactie

