Verlichting

(Afb. Sela, Oude Kerk Delft)

 

De Hapi-drum ‘met zijn geluid als een droom’, de basgitaar, de accordeon, de viool… alle instrumenten voegen zich als prachtige begeleiding bij de liederen van Sela. Kinderen staan uit volle borst op het podium mee te zingen. Zomaar op een doordeweekse middag vier ik Advent in het oude Godshuis van Delft.

Vreugdevol klinkt de boodschap, dat God ingrijpt en alles omdraait. Kleine dingen worden groot, de duisternis wordt licht. Door Zijn Zoon te zenden, brengt Hij de hemel op aarde. ‘God keert alles om en laat door Jezus zien, dat de hemel met Zijn komst de aarde raakt.’

Dwars door de diepe donkerheid en de pijn die we hier kunnen ervaren, is er Licht. Is dat niet de boodschap die deze dagen zo overvloedig klinkt? Immanuël betekent immers ‘God met ons’? Maar wij, waar zijn wij? Zijn wij ook met God?

Vreugdevol klinkt de boodschap uit het boek Openbaring: we zijn onderweg naar de stad, waar geen zon en maan meer nodig is tot verlichting. ‘De heerlijkheid van God heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars. En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen.’

‘Wanneer ik hier mijn ogen sluit

heet U mij welkom in Uw huis.

Ik leef het leven tegemoet

tot ik U zie en U ontmoet!’

Lied: Nu laat u mij in vrede gaan, Sela 2014

2 gedachtes over “Verlichting

  1. Wij waren bij Sela in Nijkerk en hadden dezelfde ervaringen. En dan zingt iemand die met de gevreesde ziekte worstelt: als ik mijn ogen sluit.. Anne Minke, heel, heel veel dank (Soli Deo Gloria) voor het licht dat jouw woorden en gedachten mogen brengen.
    Ronald Pegels

Geef een reactie

