Ontvangen, dragen en baren

kerstkunstwerk, gemaakt door Ruben, 7 jaar

 

Helemaal oververzadigd met alles wat met Kerst te maken heeft… zo kun je je soms voelen na alle vieringen van de zondagsschool, de kinderclubs, kerstfeest van de basisschool, een kerstnachtdienst en overige concerten, waarin je soms voor de vijfde keer staande het ‘Ere zij God’ zingt nog voor het Eerste Kerstdag is.

Het wonder van kerst is er niet minder om. Ook nu wordt op kerstochtend het grote mysterie van Kerst onthuld. Vanaf de preekstoel komen de woorden over de ‘ontvangenis van de Heilige Geest, zonder tussenkomst van een man.’ Mijn jongste zoontje stoot me even aan: ‘Dus ze was niet met Jozef naar bed  je weet wel..’ ‘Nee, dat deed de Heilige Geest.’ Hij leunt weer naar achter. ‘O ja, dat weet ik allang.’

Het wonder blijft een mysterie. Ik las een meditatie van zuster Angela, van de orde van de Clarissen. Zij stelde heel persoonlijk de volgende vraag: ‘Als het Woord tot ons komt, komt Hij als een arme. Hij vraagt aan jou: wil jij Mij ontvangen? Wil jij Mij dragen? Wil jij Mij baren in deze wereld?’

Ben ik bereid om van Hem te getuigen in deze wereld? Ben ik Zijn visitekaartje?

‘Wie vraagt naar Zijn gebod

En bidden blijft en waken,

in hem wil woning maken

het heil, de Zoon van God.’

LvK 126:3

Geef een reactie

