Vreedzame vrijheid

Prinsenhof te Delft

 

Ik betaal entree om twee kogelgaten te gaan zien. Samen met Abjan dwaal ik door hoge zalen van het woonhuis van Willem van Oranje, tussen de hellebaarden, de vitrines en de oude schilderijen. De oude geschiedenis komt tot leven in beeldenstormen, brandstapels en martelaren. Mensen als Alva en Filips II krijgen opeens een gezicht tussen stadhouders en koningen.

Dan belanden we bij de trap met de twee kogelgaten. Foto’s worden gemaakt en historische feiten vereeuwigd.

Mijn groep 8-er smult van alle informatie en vergaapt zich aan de microscoop van Anthonie van Leeuwenhoek, de boekenkist van Hugo de Groot en het radslotpistool van Balthasar Gerards.

De beelden blijven hangen en we praten nog even na. Kogelgaten worden een trekpleister voor toeristen. Raar toch? En als we dan kijken naar de wrede geschiedenis van vandaag, dan blijkt dat er eigenlijk niets veranderd is. Ook in de tachtigjarige oorlog werden mensen onthoofd, verbrand of gevierendeeld om hun geloof. Ook toen werden kerken vernield en mensen opgejaagd. Niets nieuws onder de zon!

“Wat ben ik blij dat ik nu in Nederland woon,” klinkt het met een diepe zucht naast me.

Twee kogelgaten waren even nodig om te beseffen wat de waarde van vrede en vrijheid is.

willem v Orjanje

Geef een reactie

