Overvol

texel

‘Ik denk dat ik overspannen ben,’ verzucht mijn jongste van tien. Hij ligt in bed en de tranen springen in zijn ogen. ‘Ik moet zoveel dingen. Verplicht. En ik wil ook alles zo perfect mogelijk doen. Dat is zó lastig!’

Op de rand van het bed ontspint zich een kindergesprek over grote dingen. Over de dingen die inderdaad echt moeten: de Citotoets in de klas, gitaarles, huiswerk. Maar dat je sommige dingen ook wat meer kunt uitspreiden over de week, waardoor het overzichtelijk blijft. En dat je vooral tijd moet nemen voor dingen waar je blij van wordt: muziek maken, lezen of voetballen.

Is dat niet waar heel veel grote mensen vandaag ook tegen aan lopen? Dat er zoveel verplichtingen zijn die je kunnen verstikken, zodat je bijna niet meer van de dagelijkse dingen kunt genieten? Hou de dagen tegen het licht, en maak even pas op de plaats. Probeer weer een balans te vinden tussen leven en geleefd worden. Laat je vreugde van de dag niet onnodig roven!

‘Als ik straks naar de grote school ga, heb ik dan zeven vakken huiswerk?’ klinkt de volgende vraag vanonder het dekbed. ‘Past dat allemaal wel in mijn hoofd?’

‘Je hebt meer dan genoeg ruimte van binnen, lieverd.’

Met een glimlach draait hij zich om en slaapt.

Geef een reactie

