Delen maakt rijk

(Afb. Didier Pingeon)

 

Ik zie haar nog voor het raam zitten: onderuitgezakt op de bank, gedeprimeerd en een beetje verloren. Het was een grauwe, grijze zondag, miezerig en mistig. Terwijl ik het met de kinderen gezellig had, was het bij haar donker in huis.

Het liet me de hele dag niet los. Ze bleef daar maar zitten, keek dan weer es naar buiten, dan weer naar de televisie. Het was een nieuwe buurvrouw, die samen met haar man bij mij in de straat was komen wonen. Zou ze hier wel iemand kennen? Of voelde ze zich net zo alleen als ze eruit zag?

Ik zag twee stukken taart bij mij op het aanrecht staan en ik twijfelde… zou ik ze gewoon even naar die buurvrouw brengen? Of zou ze daar helemaal niet op zitten te wachten? Ik trok de stoute schoenen aan en liep met het gebak naar haar voordeur.  Met een stuurs gezicht deed ze de deur open. ‘Ik zie je de hele middag voor het raam zitten en vroeg me af of je soms zin had in taart,’ zei ik, een beetje aarzelend. Stuurs nam ze de taart aan en deed met een kortaf ‘Dankje’ de deur weer dicht.

Ik heb geleerd om altijd naar de stem van mijn hart te luisteren, maar voelde me nu toch wel een beetje ontdaan.

Na een paar dagen kwam ze het gebaksbordje terugbrengen en vertelde dat ze zo blij was geweest met wat positieve aandacht! Dat iemand die haar helemaal niet kende, haar zag!

Deze twee taartjes zijn het begin geweest van een hele warme vriendschap, waarin we ondanks het leeftijdsverschil over en weer voor elkaar klaar  staan, elkaar kunnen helpen, bemoedigen en voor elkaar mogen bidden.

Kijk eens wat vaker om je heen en onthoud: van delen word je rijk!

Een gedachte over “Delen maakt rijk

Geef een reactie

