Tienden geven

(afb. Leonie Bouwman)

 

Zo’n twintig Indonesische mensen zitten bij elkaar in een zaaltje. Eén man speelt gitaar en de anderen vallen in met verschillende stemmen. Eenvoudig, zonder opsmuk, in  alle rust en eenvoud.

Het is zaterdagavond en ik ben te gast bij een Indonesische kerkdienst, in een bijgebouwtje van een kerk. Er is een gast uitgenodigd, die enthousiast het ene verhaal na het andere vertelt.

Gelukkig is er een tolk die de meeste dingen voor mij in het Nederlands vertaalt. Een jonge vrouw uit Amsterdam, die speciaal voor deze dienst gevraagd is om te tolken. Aan het eind van de avond vertelt de pastor een verhaal over een arme gemeente in Afrika. Die gemeente werd opgeroepen om tienden te geven, maar geld was er niet. Meer dan 80% van de gemeente was werkloos. Als ze dan de hele dag thuis zaten en geen geld hadden om te geven, konden ze tienden van hun tijd geven. Dus twee-en-half uur per dag in de kerk werken: muren opknappen, vloeren maken, beschikbaar zijn om te helpen. En zo gebeurde het. Uiteindelijk bracht dit een enorme ommekeer in die gemeente teweeg. Mensen leerden nieuwe dingen, veranderen en zetten hun gaven in voor anderen.

Mijn tolk naast me stotterde en stopte. Tranen liepen over haar gezicht. ‘Sorry, ik vertel je straks’.

‘Ik voel me beschaamd en vertroost,’ zo zei ze na afloop van de dienst. ‘Ik was zo ontzettend druk geweest, en had niet veel zin om aan de oproep om te komen vertalen, gehoor te geven. Maar dan hoor ik deze oproep over tienden van je tijd geven. Wat is nu een uurtje tolken voor God?’

En zo hadden we even een gesprek van hart tot hart. Over het geven en invullen van je tijd, juist in deze vastentijd op weg naar Pasen.

Pannen kwamen op tafel, borden werden klaargezet. Hoe laat het ook was, na de dienst wordt er gezamenlijk gegeten.

En zo zat ik even later in de trein, met een heerlijke bak eten op schoot, vlees, kip, saté, rijst… een geurend aandenken aan een mooie avond.

3 gedachtes over “Tienden geven

Geef een reactie

