Voorbijgangers

(afb. D. Pingeon)

 

Een prachtig meisje was het, net negentien jaar en studente aan een universiteit in Marokko. De toekomst lag open en een mooie baan in het verschiet. Totdat ze door haar vader werd uitgehuwelijkt aan een man die vijftien jaar ouder was. En dat niet alleen, hij woonde ook nog eens in Nederland en was al twee keer getrouwd geweest. Op de dag van hun huwelijk ontmoette ze hem voor het eerst en samen vlogen ze terug naar Nederland. Ze kende er niemand, sprak de taal niet en vereenzaamde.

Een prachtig meisje was het, en ze kwam bij mij in de wijk wonen. We zagen elkaar af en toe, en raakten aan de praat. Ik gaf haar bijles in de Nederlandse taal en hielp haar inburgeren. En terwijl zij worstelde met ‘d’s en t’s’ leerde ik van haar mijn eerste woordjes Arabisch. Terwijl zij mij  haar regels en wetten uitlegde waarmee ze als moslima was opgegroeid, kon ik haar iets vertellen over genade en onvoorwaardelijke liefde.

Een prachtig meisje was het, inmiddels twintig jaar en iets minder eenzaam. Van voorbijgangers werden we vriendinnen. We deelden onze gebruiken, onze huizen en onze gezinnen.

Totdat ze van de ene op de andere dag uit mijn leven verdween, op de vlucht voor haar man, die haar mishandelde en misbruikte.

Soms mag je een klein stukje met iemand meelopen op zijn of haar levensweg. Die tijd is kostbaar: je kunt iets meegeven wat het aardse leven overstijgt.

2 gedachtes over “Voorbijgangers

    • Ik heb van haar ook heel veel geleerd, Jaël, over hoe sterk een vrouw kan zijn die uit haar eigen omgeving wordt geplukt en in een vreemd land leert wortelen. Vriendschap kan heel waardevol zijn, dwars door alle cultuur- en taalbarrières heen.

Geef een reactie

