Engelengeloof

(Schilderij ‘Beschermd’, Anneke Bollebakker)

 

Lange rijen achter de kassa, mensen die gehaast hun boodschappen op de band zetten en afrekenen: dit is de gebruikelijke aanblik op zaterdagochtend bij een grote supermarkt hier ter plaatse. Het meisje achter de kassa verblikt of verbloosd niet van alle gestresste mensen, maar blijft vriendelijk ‘goedemorgen’ zeggen. Wanneer ik aan de beurt ben, valt mijn oog op haar naamplaatje: ‘Meleknur.’

‘Hé, wat een bijzondere naam. Welke taal is het?’ vraag ik, nieuwsgierig als altijd. ‘Turks’, antwoordt ze. ‘En betekent het nog wat?’ ‘Ja, engel van het licht.’ Ze kijkt een beetje ongemakkelijk. ‘Hé mooi!’ Verrast kijkt ze me aan. ‘Ik geloof in engelen,’ reageer ik. ‘Ik ook! Ze zijn om je heen en beschermen je,’ zegt ze blij. En zo ontstaat zomaar tussen het afrekenen van de boodschappen een gesprekje over ons gezamenlijke geloof in engelen.

Een paar meter verderop staat bij de uitgang van dezelfde supermarkt een oudere man. Hij staat er al zolang ik me kan herinneren, eens in de paar weken op zaterdagochtend. Trouw neemt hij zijn plekje in en spreekt de mensen aan in alle minzaamheid. Zijn gezicht is innemend, zijn grijze haren getuigen van een lang leven. Hij is soldaat van het leger des Heils. Ook met hem maak ik even een praatje. Ook hij is iemand die ook in engelen gelooft. Hij dient zijn Meester in alle bescheidenheid en vriendelijkheid en ik heb veel respect voor hem.

Twee totaal verschillende mensen, uit een andere cultuur, met een andere godsdienst. Verrijkend om te ontdekken wat overeenkomt en verbindt.

Een gedachte over “Engelengeloof

Geef een reactie

