Blinkend bladgoud

kintsugi

Afwachtend loop ik het oude schoolgebouw binnen. Mijn middelbare school bestaat 40 jaar en organiseert een grote reünie voor alle oudleerlingen en docenten. Ik zoek mijn examenjaar op. Wie zouden er zijn en hoe is het iedereen vergaan?

Na een aantal uur is mijn hoofd verzadigd van alle gesprekken. Na de gebruikelijke vragen van ‘Hoe is het? Ben je getrouwd? Heb je kinderen?’ blijkt, dat werkelijk niemand ongeschonden door de tijd gekomen is. Ouders zijn ontvallen, banen verloren, chemokuren werden ondergaan, huwelijken eindigden in een scheiding. We zijn mensen van de tijd, vol breuklijnen en scherven.

Dat doet me denken aan een oud Japans gebruik, ‘kintsugi’, waar scherven van een pot niet met onzichtbare lijm aan elkaar gelijmd worden, maar juist met bladgoud worden opgevuld. De gebroken pot schittert met zijn gouden voegen en is veel mooier dan wanneer hij ongeschonden was gebleven.

De oude woorden van Jesaja spelen door mijn hoofd: ‘Door Zijn striemen is ons genezing geworden.’ Deze profetie, onderwezen op de oude school, blijkt in veel levens werkelijkheid te zijn. Geschonden mensen, vol barsten en stukjes, blinken en schitteren nu als nooit te voren.

Onderweg op weg naar Pasen mogen we weten, dat het lijden van nu niet opweegt tegen de heerlijkheid die wacht!

‘Kroon Hem, der liefde Heer!

Aanschouw Hem, hoe Hij leed.

Zijn wonden tonen ‘t gans heelal

Wat Gij voor ’t mensdom deed.’

Johannes de Heer 722

 

2 gedachtes over “Blinkend bladgoud

  1. Ja prachtig! Zaterdag was ik bij mijn zus en ook daar lazen we Jesaja. Oa:Jesaja 46:4 En Ik blijf jullie dragen totdat jullie oud en grijs geworden zijn. Want Ik ben altijd Dezelfde en Ik verander niet. Ik heb jullie gedragen en Ik zal jullie blijven dragen. Ik zal jullie optillen, dragen en redden.‭
    Ook 52 en 53!!! Wat een beloften! Hij is met ons.

Geef een reactie

