Inside out

inside out

Wanneer ik de school binnenloop, bruist de aula van vrolijke energie. Het is de ‘kunstavond’ van de bovenbouwleerlingen, waarbij de stijve aula omgebouwd is tot een heuse galerie. Overal hangen schilderijen, staan werkstukken of andere kunstwerken ten toon gesteld. Ouders verbazen zich over de enorme diversiteit aan creaties en genieten zichtbaar van de resultaten van zoon- of dochterlief.

De leerlingen zelf hebben zich gevoegd naar het thema van de avond, ‘Inside out.’ Ze dragen hun kleding binnenste buiten. Colbertjes laten hun zijden voering zien en bloesjes hun rafelige randjes.

Een beetje ongemakkelijk voelt het wel, maar de boodschap is duidelijk: ‘Bekijk de dingen eens van een andere kant.’ De binnenkant buiten, de dingen omgekeerd.

Anders dan anders voelt vreemd. Tijdens de workshop origami denk ik daar over na. Bij God gaan de dingen ook vaak zo tegendraads, tegen mijn gevoel of normale denkpatroon in.

Hij vraagt naar mijn binnenkant, keert mij binnenste buiten. Dan worden rafelige randjes zichtbaar, slijtageplekken en mottige gaatjes. Maar Hij belooft, dat wanneer ik alles geef, alles opgeef omwille van Zijn Naam, ik honderdvoudig in dit leven zal ontvangen, en in de wereld die komt het eeuwige leven.

Alles geven om alles te ontvangen? Dat kan maar op één manier: de inside out, inderdaad.

‘Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk.’

Markus 10:27

4 gedachtes over “Inside out

  1. Iets om over na te denken! Zoveel wat binnen “zit” laten wijn nooit aan iemand zien. Als we het maar wel een plekje bij God geven. Want het lucht erg op om over rafelige randjes zichtbaar, slijtageplekken en mottige gaatjes met God te praten.

Geef een reactie

