Navolging

Genade, Anneke Bollebakker

‘Bent u bang om te sterven, dan?’ Enigszins verbaasd kijkt mijn dochter van 12 me aan. ‘Het is toch eigenlijk een soort van zendelingswerk wat u gaat doen?’

We hebben het over mijn reis voor Compassion naar Kenia, waar ik over zeven weken naar toe hoop te gaan. Na de bloedige aanslag op de universiteit van Garissa staat deze reis van de ene op de andere dag in een totaal ander licht.

‘Bang om te sterven niet nee. Maar stel dat ik niet terugkom, wie gaat er dan voor jullie zorgen?’ vraag ik haar. ‘De Heere God natuurlijk. Dat doet Hij nu toch ook al? En opa en oma. En papa.’ Heel lakoniek maar vol vertrouwen klinkt haar antwoord.

Zo heb ik met alle kinderen soortgelijke gesprekjes gehad. Wat mag het volgen van Jezus ons kosten? Zijn we bereid om ons leven aan Hem te geven?

En hoe bijzonder om dan vanmorgen tijdens een indrukwekkende belijdenisdienst deze vragen beantwoord te zien worden. Het is zoals Bonhoeffer het verwoordde: ‘God roept iemand om te komen en te sterven.’

God vraagt: ‘Geef mij je tijd, je talenten, je leven. Dan zul je zien wat Ik van je leven maak!’ We mogen Zijn woorden leven en doorgeven. ‘Gebonden aan Jezus is de hoogste vrijheid.’

~Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken. ~  Mattheüs 5:16

n.a.v. ds. M.K. de Wilde, over : Ja, Heere, U weet dat ik van U houd.’ Johannes 21:15

2 gedachtes over “Navolging

Geef een reactie

