Kleurige kolam

kolam

Lijnen trekken, punten zetten en die onderling met elkaar verbinden in een herhalend patroon: ik maak voor het eerst van mijn leven een zonnekolam. Temidden van de drukte van alledag zomaar een avond in een atelier. Ik denk nergens meer aan behalve aan de terugkerende beweging van het kleuren, en ik ervaar hoe rustgevend het is.

Een paar dagen later zit ik bij een lezing over Thomas à Kempis, een man die in de veertiende eeuw ook nagedacht heeft over het afleggen van drukte en het komen tot rust. Hij oefende zich in het loslaten van alles wat hem aan de wereld vasthield door middel van ascese, langs een weg van zuivering, verlichting en vereniging. Ook nu reikt hij moderne drukke mensen nog handvatten aan om zich te ontspannen en leeg te maken. Pas wanneer je leeg bent, kun je weer vol worden met andere dingen. Beter gezegd, met Iemand anders, met God.

Ik ontdek dat kleuren een vorm is van mediteren. Alle stress wordt losgelaten en ik krijg er ruimte en rust voor in de plaats.

Te onrustig om stil te worden? Te druk voor stille tijd? Ga eens lekker droedelen en ervaar de rust die er vanuit gaat. Grijp dit aan om rustig te mediteren en na te denken over de dingen die blijvend zijn.

‘Leg je er daarom op toe je hart van de liefde voor de zichtbare dingen los te maken en jezelf over te brengen naar het onzichtbare.’

Thomas à Kempis De Imitatione Christi, Boek 1:20

n.a. v. Studium Generale Programma van Driestar Educatief, over ‘Navolging’

2 gedachtes over “Kleurige kolam

  1. ja hoor hier hebben we het kleuren ook ontdekt. ik heb toen zo’n kleurboek voor volwassenen gekregen en heerlijk… even rust in de bovenkamer. Ook doe ik het geregeld als ik thuis meeluister met de kerkdienst… dan kan ik me zo goed concentreren…ipv dat ik zit en in huis allerlei afleidingen zie… groetjes ilse

Geef een reactie

