Lichtend labyrint

( Afb. M.P. Welters)

De honderden glazen stenen blinken verrassend helder op de marmeren vloer. De waxinelichtjes er omheen geven het geheel een mystieke gloed: ik sta voor het eerst in mijn leven bij een labyrint, in de Dom van Utrecht. Het is opnieuw een Night of Light en als bijzondere toevoeging is er deze avond een labyrint aangelegd.

Enorm fascinerend en tegelijkertijd ook een beetje eng, zo’n labyrint.  Ik sta even stil aan het begin en begin heel langzaam het pad af te lopen. Stap voor stap voor stap. Andere mensen lopen om me heen en vullen het labyrint. Heel langzaam nader ik het centrum waar ik even stil sta en rust ervaar. Vervolgens loopt de weg weer verder naar de uitgang.

Ik praat even met de ontwerper. ‘Wat vindt ú nu in het midden van het labyrint?’ ‘Tja,’ antwoordt hij, ‘dat is elke keer weer wat anders. Rust, maar vooral ruimte. Door het pad te lopen, laat je dingen los en ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten, voor vrede of rust.’

Ik leer van hem dat een labyrint een eeuwenoud instrument is om iets te bereiken. Het kan een soort contemplatief pad zijn.  Door het pad te lopen, keer je naar je binnenste. In het centrum aangekomen, kun je je openstellen voor nieuwe dingen, die je vervolgens weer op je weg mee naar buiten neemt, de wereld in.

Ik pak mijn lichtje weer voorzichtig op en loop het labyrint voor een tweede keer, bewuster en meer geconcentreerd. Op de achtergrond wordt zachtjes gezongen: ‘Bless the Lord, my soul.’ En deze woorden neem ik mee naar buiten, de nieuwe week in.

( Afb. M.P. Welters)

2 gedachtes over “Lichtend labyrint

  1. Dankjewel Anneminke voor je reactie en mooie beschrijving van je eerste labyrint ervaring. Het was fijn dat we elkaar even spraken en dat je vervolgens het labyrint nòg eens gelopen hebt, met een andere gewaarwording.

    Groet,
    MArc PAul

Geef een reactie

