High five!

‘Mijn armen zijn dunner dan mijn benen. Toch raar, zulke sprieten?’ Mijn voetballertje uit groep 8 kijkt een beetje onzeker de kring rond. Iedereen begint te lachen. Stel je voor dat het andersom was!

We zitten met het gezin aan tafel en één van de meiden stelt voor om even een rondje doen. ‘We noemen om de beurt één ding van onszelf waar we heel blij mee zijn en één ding dat we graag zouden willen veranderen.’

Even een spannend moment: durft iedereen zich zo kwetsbaar op te stellen? Ik bemoei me nergens mee en laat het gesprek op gang komen.

‘Ik vind mijn ogen mooi, maar mijn lach niet. Ik sta altijd zo stom op foto’s als ik lach.’

‘Ik heb een hekel aan mijn haar. Altijd als ik ergens binnenkom zegt iemand wat over mijn haar.’ ‘Maar je hebt juist prachtige krullen! Iedereen is jaloers op jouw haar!’ klinkt gelijk een weerwoord.

Al gauw blijkt, dat mooi of niet mooi heel persoonlijk is. Wel een belangrijk issue voor kinderen tussen de tien en de achttien. Een gevleugelde uitdrukking hier in huis is ‘Het gaat om je binnenkant!’ En met die kreet verlaat iedereen de tafel.

Dat het heel belangrijk en nuttig is om af en toe ‘even een rondje te doen’ blijkt een paar dagen later. In groep 8 worden de scores van de eindcito bekend gemaakt. Een stoere jongen begint te huilen, wanneer zijn scores wel heel erg laag uitgevallen zijn. ‘Ik ben veel slechter dan jullie!’ snikt hij. Mijn voetballertje loopt naar hem toe. ‘Weet je, je scores bepalen niet of je slecht of goed bent. Het gaat erom dat je aardig en goed voor elkaar bent.’

High five, voetballertje!

 ‘We are God’s handiwork,’ of, in een andere vertaling ‘His workmanship.’ Paulus in Efeze 2:10.

2 gedachtes over “High five!

  1. Geef dat voetballertje van mij ook maar een high five! Prachtige uitspraak om een klasgenootje zo te bemoedigen! Groetjes van Martha.

  2. Super cool!
    En ja, ze heeft prachtige krullen!!!
    En je voetballertje had vast goede scores 😉 en toch zo lief voor een ander!
    Heerlijk.

    Fijne dag vandaag!!!

Geef een reactie

