Vreemdelingendienst

‘Doorlopen allemaal! En heel snel een beetje!’

Bewakers drijven me een zeecontainer binnen, en ruw gaan de deuren dicht. Hutjemutje staan we op elkaar. Eenmaal weer buiten moet ik in een rij gaan staan voor moeders en kinderen, identiteitsbewijs bij de hand… ik mag even ervaren wat het is om vluchteling te zijn.

‘Buiten de boot’ is het thema van de Vreemdelingendienst die gehouden wordt in het kader van Wereldvluchtelingendag. Mijn hart huilt om de pijn en het lijden van de vreemdelingen die hun verhaal mogen vertellen. Zoals Mohammed het zegt: ‘Ik wil je hart niet breken, maar je moet de waarheid weten!’ En zijn waarheid is zo schrijnend. Gemarteld, verminkt, blind gemaakt en murw. En dan het uitroepen naar God: ‘Heer, als U gemarteld bent omdat U God bent, ik ben geen God. Laat mij sterven.’

Het Vaderhart van God kenmerkt zich door zorg, veiligheid, zekerheid en thuiskomen. Al deze dingen missen vluchtelingen. Ze willen vluchten voor de dood, maar vinden geen weg. ‘Ze sterven in deze absurde wereld in de zee, waar deze zomer weer toeristen rondzwemmen,’ zo klinkt het deze avond.

Maar God heeft altijd een merkwaardige voorkeur voor juist deze verdrukte mensen. En ik wil hierin op Hem lijken door liefde te betonen aan de armen, een beker koud water uit te reiken, mijn deuren te openen. Hij laat Zich zien dwars door de onmogelijkheid heen! Daar getuigt het levensverhaal van Mohammed van. En Hij wil daar mensen voor gebruiken zoals jij en ik. Kom in beweging!

Kom, als je moe bent van je vlucht.

Hier ben je veilig, hier is rust.

Kom, met je wanhoop en verdriet.

Hier mag je weer een toekomst zien.

Met open armen word je ontvangen.

Welkom in Gods huis.

Welkom, welkom thuis.

Schrijvers voor Gerechtigheid, Met open armen.

n.a. v. Vreemdelingendienst, georganiseerd door Stichting Gave en Tot Heil des Volks in de Grote Kerk, Harderwijk

Geef een reactie

