Liefde als wereldtaal

Het gewone dagelijkse leven gaat zijn gangetje weer.  De dagen draaien om het verzorgen van kleine kids, flessen geven, luiers verschonen, knuffelen en liefde geven. Wanneer ik met een heerlijk ruikende baby op schoot zit, gaan mijn gedachten ongemerkt terug naar de kinderen in Narok, Kenia. Daar zijn luiers en billendoekjes een ongekende luxe, borstvoeding het enige vaak wat voor handen is en zachte knuffeltutjes afwezig.

Ik denk aan het kleine meisje wat ik tijdens een bezoek aan een Compassionproject in de sloppenwijk op schoot kreeg. Ze was ongelooflijk  smerig, vies, stinkend en nat. Ze had poep onder haar gescheurde nageltjes, poep op haar benen en zand en beestjes in haar korte vlechtjes. Ik keek een beetje verbijsterd naar dit hoopje mens en moest ineens sterk aan deze tekst denken: ‘Wie zodanig een kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.’ Het was alsof God aan mij vroeg: ‘Wil je haar omhelzen, naar haar kijken zoals Ik dat doe?’ Toen heb ik een half uur met haar in mijn armen gezeten, haar hoofdje in mijn nek, haar handje in mijn hand. Ik ervaarde iets van de bewogenheid die God heeft met deze kinderen.  Terwijl het koor van moeders wiegde en danste, wiegde ik dit kleine vergeten meisje als schepsel van God.

Liefde spreekt wereldwijd dezelfde taal, dwars door culturen en verschillen heen: er zijn, jezelf geven en kwetsbaar durven zijn, dichtbij komen en aanraakbaar zijn. Wanneer je in staat bent zó te leven en iets van de liefde van God doorgeeft, ontvang je een schat aan liefde terug, dwars door luxe of ontberingen heen.

‘We are a shining generation (…)

to tell that Jesus arms are open

To be the word that God has spoken

As the sun lights the moon

we wil be His love’s  reflection.’

InSalvation, Shining Generation

Een gedachte over “Liefde als wereldtaal

Geef een reactie

