Gevulde leegte

(Afb. L. Bouwman)

Wat is er heerlijker dan midden in een drukke, warme stad een schaduwplek vinden met verkoeling en verfrissing? Het overkwam mij zaterdag, toen ik langs de Oudegracht in Utrecht onverwachts op een diepe tuin stuitte midden in het centrum, als achtertuin van een restaurant. De groeiende appelbomen en uitbottende struiken beloofden de nodige schaduw en de tafels nodigden uit tot een relaxt verblijf.

Lege plekken in de stad, zoals kerken, parken, vijvers lijken nutteloos, maar geven in feite lucht aan de stad, zo citeerde iemand deze week Henri Nouwen.

Lege plekken in de week geven je ruimte om uit te rusten en op te laden. Voor mij is hardlopen zo’n lege plek: ik laat even alle drukte los en maak onder het rennen mijn hoofd leeg om stil te kunnen worden van binnen. Juist in die stilte is er ruimte om van de natuur te genieten, om gedachten af te maken en God te ervaren.

Een lege plek in je persoonlijke leven wordt ook wel een ‘binnenkamer’ genoemd, zomaar een stille plek waar je je terug kunt trekken. Waar je alleen bent en waar je persoonlijk met God kunt praten.

Plan in deze vakantietijd ook eens wat lege plekken in! Verdiep je in wat echt belangrijk is in dit leven, zonder alle dagen vol te proppen en jezelf daarachter te verstoppen. Dan worden lege plekken vol, gevuld met nieuwe woorden, woorden van leven, woorden van God.

2 gedachtes over “Gevulde leegte

  1. Zeker waar, die binnenkamer. Alleen voor mij werkt het andersom. Ik zit heel de dag binnen en in mijn hoofd zijn altijd woorden. Dus zoek ik de ‘buitenkamer’ op, verplaats mij per fiets of benenwagen en laat mij zo overweldigen door beelden van schoonheid, door wolken van vluchtigheid, en door het fluisteren van de wind. Maar stilte en rust, innerlijke verstilling, zij vormen ook zo de bedding voor meditatie en overpeinzing, verwondering en contact met de andere ‘realiteit’ van het leven.

    • Heel herkenbaar, Anton! Hardlopen en wandelen zijn voor mij een soort van binnenkamer… ruimte om te mediteren en te bidden, maar ook om te genieten van alles om me heen. Jouw foto’s zijn een hele mooie afspiegeling van je buitenkamer!

Geef een reactie

