Plezier in 3D

‘Hé mam, wat is uw beste reden dat we niet naar de bioscoop mogen? We willen naar de Minions.’ Het is zondagmorgen en we zitten op de voorste rij in de kerk. De kinderen zijn een week bij hun vader maar gaan zoals altijd met mij mee naar de kerk. In de tien minuten voordat de dienst begint, wordt er altijd even bijgepraat. Maar om nu uitgebreid over dit punt te gaan discussiëren?

‘Ja,’ zegt één van hen er nog gauw achteraan, ‘als het niet van u mag, doen we het stiekem als we bij papa zijn.’ Ik moet lachen: ‘Ja, dat is inderdaad heel stiekem, als je het zo aankondigt.’

Tijdens de dienst dwalen mijn gedachten even af. Welke regels geef ik mijn kinderen mee en waarom? Is dat bagage of ballast?

Sommige dingen zijn een gelegenheid om zelf te onderzoeken en te ondervinden hoe het is. Het levert boeiende gesprekken op over goed en kwaad, de evolutietheorie en de schepping, manipulatie en beïnvloeding, lavapistolen en elektrische handjes.

Uitgelaten komen ze thuis. Verhalen buitelen over elkaar. Vijf gele 3 D-brillen liggen op tafel als herinnering.

Wanneer ik ze op bed leg, hoor ik het volgende zinnetje: ‘Lieve Heer, bedankt voor de geweldige avond en bedankt dat we zo verschrikkelijk met elkaar gelachen hebben.’

Tot lering ende vermaak.

Geef een reactie

