Labels en etiketten

Voor me loopt een morsige man. Hij is bezweet en gaat van prullenbak naar prullenbak. Uit elke vuilniszak graait hij naar lege bekers, om er de laatste slokjes eruit te drinken. Jachtig en onrustig doorkruist hij de steegjes langs de Oudegracht in Utrecht. Hij stinkt en wordt door iedereen genegeerd.

Terwijl ik hem nakijk, word ik aangeklampt door een vriendelijke jonge knul, die me naar mijn mening vraagt over het homohuwelijk. Ik moet even schakelen. Wat ik ervan vind dat homo’s zomaar vermoord kunnen worden? Daar wil ik wel over praten. Ik vraag hem naar zijn achtergrond. Hij heeft zelf een vaste relatie met een man en verlangt ernaar om te kunnen trouwen. ‘Maar waarom? ‘ vraag ik. ‘Wat voegt het voor jou toe?’ Hij hoeft geen seconde na te denken: ‘Ik wil dezelfde rechten als iedereen. Ik wil net als jou zijn.’

Zomaar twee mannen die ik ontmoet wanneer ik door Utrecht struin op zoek naar herinneringen aan mijn studententijd. Ik loop richting de Domtoren en zie een klein winkeltje net voor de toren met de naam ‘Itiya.’ Kleurige tassen en sieraden lokken me naar binnen. Ik vraag naar de betekenis van dat woord. ‘Itiya is Hebreeuws en betekent: God is met mij,’ vertelt de eigenaresse. ‘Waarom heeft u voor deze naam gekozen?’ vraag ik nieuwsgierig. ‘We wilden dat deze winkel een zegen zou zijn, gezegend. God is met ons! Dat is ons dagelijkse leven, dag en nacht.’

Utrecht laat me zien dat het moed vraagt om te leven. Je dagelijkse leven is soms een gevecht tegen de stroom in. De één worstelt om zich te ontdoen van allerlei maatschappelijke etiketten, de ander bevestigt juist een etiket op zijn leven, om in alle veelkleurigheid te laten zien: Itiya, God is met mij!

Geef een reactie

