De houten broek

Bordje bij de ingang van de Notre Dame, Parijs

Een oude kerk in Noordwijk is omgebouwd als expositieruimte. De hoge ruimte leent zich uitstekend als sfeervolle entourage van kunst en creativiteit. Grote foto’s van schaarsgeklede vrouwen bedekken de muren, waar vroeger wellicht psalmborden hingen. De entree is een lege ruimte, waar alleen een orgel staat en een ouderwets preekgestoelte. Na de expositie loop ik even door deze ruimte en glimlach om de onoverbrugbare tegenstelling tussen de overvloedig ingerichte kunstruimte en de eenvoud van de preekstoel.

Hij wordt ook wel een ‘houten broek’ genoemd, die stoel, omdat de onderkant van hout gemaakt is. Van de prediker zie je alleen zijn bovenlichaam. Ook verwijst het naar het feit, dat de prediking vroeger vooral eenrichtingsverkeer zou zijn vanaf de kansel zonder interactie met de toehoorders. De prediker zat als het ware vast in zijn houten broek, zo las ik.

Ook mijn kerk heeft zo’n houten broek als kansel. En de diensten zijn inderdaad eenrichtingsverkeer vanaf de preekstoel. Maar dit eenrichtingsverkeer leidt niet tot passief luisteren. Ik moet denken aan een oproep die ik juist onlangs vanaf deze houten broek hoorde. ‘De eredienst begint wanneer je de kerk uitgaat, buiten de kerk!’ Hoe laat ik mijn liefde tot God en mijn bewogenheid tot de mensen om me heen zien, de mensen die ik buiten de kerk ontmoet? ‘Eredienst 2.0’ noemde de predikant het.

Juist in deze turbulente tijd vol met de vluchtelingen, asielzoekers en thuislozen geldt deze nieuwe eredienst 2.0. Kerkelijke regels en liturgieën blijven verschillen, maar het grote gebod van de liefde is van alle eeuwen.

Geef een reactie

