De ‘Box’ als biechtplaats

the box

‘Ik wil je graag vertellen dat het me spijt…’

Het blijft even stil. Deze woorden had ik niet verwacht. Achter de tralies kijkt een vriendelijke man me aan en vervolgt zijn excuus. ‘Het spijt me voor alles waarin de kerk, of wij als vertegenwoordigers van de kerk, jou gekwetst of beschadigd hebben.’

Plaats van de biecht is een onaantrekkelijk zwart geverfd houten hok. Hij steekt somber af tegen een feestelijk marktplein vol mensen ter ere van de Nacht van Nijkerk. Twee vrouwen met een soort habijt spreken de voorbijgangers aan. ‘Wat wil je aan de kerk kwijt?’ Het antwoord op deze vraag wordt op een papier geschreven en mag je zelf in de Box droppen, in het naargeestige hok op het Plein.

Maar eenmaal binnen wacht me een verrassende omkeer van rollen. Wanneer ik mijn blaadje met antwoorden door de brievenbus gooi, hoor ik een rustige stem een spijtbetuiging voordragen.

‘Het raakt me als iemand zegt, zich buitengesloten te voelen door de kerk. Jezus sloot niemand buiten. Niemand. (…) Hij leerde ons om te zien naar onze naaste, hen lief te hebben. Wil je mij vergeven? Wil je mij vergeven voor het niet doen wat Jezus ons voorhield?’

Dit korte intermezzo is een confronterende spiegel. Ik zie mezelf, geoordeeld en buitengesloten door kerkmensen door het etiket ‘gescheiden.’ Maar ik zie mezelf ook als onderdeel van de kerk, geneigd tot oordelen en veroordelen, in plaats van luisterend liefhebben.

De Box: een bijzondere biechtplaats die tot inkeer brengt.

‘En wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.’ Jezus in Johannes 6:37

2 gedachtes over “De ‘Box’ als biechtplaats

Geef een reactie

