Hemels applaus

‘Je hebt echt geen applaus van mensen nodig, hoor,’ zegt de Keniaan vol overtuiging. ‘Wees gewoon jezelf. De kracht die je van binnen hebt, kan niemand je afnemen. Die heeft God in je ziel gelegd en is van jou. God helpt je om die kracht te gebruiken, waar je ook bent.’

Ik ben op kraambezoek bij Keniaanse vrienden en ze vertellen iets van alle moeilijkheden en gevallen van discriminatie die ze in hun leven hebben ervaren. ‘Door mezelf te blijven, sta ik waar ik nu sta. Applaus of geen applaus.’ Glunderend vertelt hij, dat hij zelfs zijn master aan een universiteit behaald heeft, ondanks alle tegenwerking en taalbarrières.

Diezelfde dag ben ik een uurtje in een klooster in Megen en woon daar een avondviering bij. De overwegend oudere zusters leven hun afgezonderde leven volgens het strakke schema van de kloosterorde van Clarissen. Een groter contrast is bijna niet denkbaar. Maar vergis je niet. Eén van de zusters komt uit Java en heeft ook alles achter gelaten om haar plekje hier in te nemen en God te dienen. Ook haar valt geen groot applaus te beurt met haar levenskeus. Maar wanneer je met haar in gesprek gaat, ontdek je haar prachtige binnenkant. Ze leeft haar leven in alle eenvoud als christen op de plek waar God haar geroepen heeft.

Zowel  van de Javaanse zuster als van mijn Keniaanse vriend leer ik om heel dichtbij mezelf te blijven en mijn hart te volgen in de dingen die er echt toe doen. Ik leer van hen om geen pleaser te worden en me steeds aan te passen voor goedkeuring van mensen. Bovenal leer ik van hen dat hemels applaus het enige is, dat telt.

‘Zijn heer zei tegen hem: Goed gedaan, goede en trouwe slaaf, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik aanstellen; ga in, in de vreugde van uw heer.’

Jezus in Zijn gelijkenis over de talenten in Mattheüs 25:21

Een gedachte over “Hemels applaus

  1. Echt een hele mooie blog en zo waar!!
    Het is iets waar ik de laatste tijd best wel mee bezig ben en kom dan ook tot die conclusie.
    Het lied ´we fall down we lay our crown at the feet of Jesus´ vind ik erg mooi!

Geef een reactie

